Chiasta tärkeitä vitamiineja, kivennäisiä ja hivenaineita

Vitamiinien, hivenaineiden sekä kivennäisten tehtävät

Chia-siemenet ovat loistava vitamiinien, mineraalien sekä hivenaineiden lähde. Näillä kaikilla ravintoaineilla on omat tärkeät tehtävänsä.

A-vitamiini: auttaa pehmytkudosten ja luiden muodostamiseen sekä ylläpitämiseen. Tuottaa tarvittavat pigmentit silmän verkkokalvon muodostumiseen. Tärkeä vitamiini näkökyvylle.

B1-vitamiini: oleellinen sokereiden muuntamiselle, hermoimpulssien johtamiselle sekä happiaineenvaihdunnalle.

B2-vitamiini: välttämätön rasva- ja proteiiniaineenvaihdunnalle ja ruuan energiaksi muuntamiselle.

B3-vitamiini: tärkeä soluaineenvaihdunnan edistäjä. Osallistuu myös DNA:n korjaamiseen. Liittyy myös sukupuolihormonien ja stressihormonien tuotantoon.

B9-vitamiini: merkittävä vitamiini hermoston ja luuytimen toiminnalle. Estää sikiön selkärankahalkiota ja edistää solujen uusiutumista.

B12-vitamiini:tärkeä hermoston kasvuun ja kehittymiseen vaikuttava vitamiini. Vaikuttaa myös punasolusynteesiin sekä suoliston toimintaan.

C-vitamiini: voimakas antioksidantti, joka voimistaa muiden vitamiinien ja kivennäisaineiden imeytymistä. Auttaa ehkäisemään sydänsairauksia sekä edistää hampaiden, ikenien, luuston ja nivelten kehittymistä.

E-vitamiini: voimakas antioksidantti

Kalsium: vahvistaa ikeniä ja hampaita, välttämätön verenhyytymiselle, toimii useiden entsyymien aktivoijana. Liittyy myös lihasten toimintaan.

Fosfori: osallistuu luiden ja hampaiden kehittymiseen, maidon eritykseen, lihaskudoksen muodostumiseen sekä solujen aineenvaihduntaan.

Rauta: liittyy hapen kuljetukseen ja varastointiin kudoksissa, energian tuotantoon sekä aivojen biokemiallisiin mekanismeihin.


Vanhemmat artikkelit Uudemmat artikkelit