Monipuolinen ja ravinnerikas tyrni – voittamaton vitamiinipommi!

Tyrni on tunnettu lääkekasvina jo antiikin ajoista lähtien. Antiikin Kreikassa tyrnin nuoria oksia ja lehtiä käytettiin hevosten hoitoon, sillä tyrni teki hevosten karvasta sileän ja kiiltävän ja eläimet kasvoivat hyvin.

Hyviä rasvahappoja

Nykyisin tiedetään, että tyrni on äärimmäisen monipuolinen ja ravinnerikas marja. Se sisältää runsaasti hyviä öljyjä, rasvoja ja rasvahappoja. Tyrnin marjan öljypitoisuus on noin 7 g / 100 g. Nämä öljyt sisältävät useita hyvälaatuisia rasvahappoja, mm. oleiini-, steariini-, linoli- ja palmitiinihapon glyseridejä sekä muita aminohappoja. Öljyssä on rasvahappoja 80 - 95 %.

Vitamiineja moneen lähtöön

Tyrni sisältää runsaasti A- ja E-vitamiineja ja karoteeneja. E-vitamiinia (tokoferolia) on tyrnissä enemmän kuin minkään muun kasvin hedelmissä tai marjoissa. Tyrni sisältää E-vitamiinia 3,23 mg ja tokoferolia 3,05 mg/100 g.  A-vitamiinipitoisuus on 250 mikrogrammaa / 100 g, ß-karoteenipitoisuus 1500 mikrogrammaa/100 g.

Tyrnissä on C-vitamiinia noin 200 - 450 mg/ 100g. Tämä on jopa 10-20 kertainen määrä appelsiiniin verrattuna! Tyrnin flavonoidit auttavat merkittävästi C-vitamiinin imeytymistä.

Tyrni sisältää runsaasti myös muita vitamiineja. Tyrnimarjan tiamiinipitoisuus (B1) on 0,03 mg / 100 g, riboflaviinipitoisuus (B2) on 0,21 mg, niasiinin 0,26 mg, pyridoksiinin (B6) 0,11 mg, foolihapon 10 mikrogrammaa, pantoteenihapon 0,15 mg ja biotiinin 3,3 mikrogr/100 g. Osittaiset tutkimukset anatavat viitteitä siitä, että tyrnin siemenen kuori sisältäisi runsaasti B12-vitamiinia, mitä yleensä ei esiinny kuin eläinkunnan tuotteissa. B12-vitamiinia elimistö tarvitsee verenmuodostuksessa, hermoston toiminnassa, estämään verisuonten rasvoittumista sekä immuunivasteen ylläpitämisessä.

Lisäksi tyrnin marjat sisältävät K-vitamiinia (kumariineja, oksikumariineja), joilla on tulehdusta ehkäisevä ja kouristuksia laukaiseva vaikutus, sekä fytosteroleja, jotka toimivat kolesterolin vastavaikuttajina. Tyrniöljyn sisältämä E-vitamiini tukee lihasten toimintakunnon säilymistä. 

Monia hivenaineita

Tyrni sisältää rautaa 0,44 mg / 100 g. Muita kivennäis- ja hivenaineita on 20 eri lajia, kuten sinkkiä, mangaania, kaliumia, magnesiumia, natriumia ja kalsiumia.

Flavonoideja

Tyrni sisältä runsaasti erilaisia flavonoideja, kuten kversetiiniä, kemferolia ja myrisetiiniä. Kokonaisuudessaan tyrnimarjassa on  flavonoideja 150-300 mg/100 g.

Tyrnin perinteiset käyttöalueet

Tyrniöljy on kansanlääkinnästä peräisin oleva rohdos, jota myös lääketiede käyttää hyväkseen erilaisiin tarkoituksiin.

Tyrniöljy mm. ylläpitää vahingoittuneen kudoksen normaalia uudistumista ja tukee haavojen ja nirhaumien luontaista paranemista. Siksi se sopii erityisen hyvin erilaisten iho-ongelmien tukemiseen. Tyrnillä on bioflavoidien ansiosta sekä anti-inflammatorinen, antiallerginen ja virusten vastainen että antimikrobinen vaikutus. Siksi tyrniöljyllä voi olla positiivinen vaikutus monenlaisten ihoon liittyvien vaivojen hoitoon. Tyrnin sisältämät öljyt voivat vähentää tulehdusta ja allergisia ilmiöitä. Tyrniöljy suojelee ihoa myös auringon vahingoittavalta vaikutukselta ja sopii myös auringonpolttamalle iholle. Tyrnimarjan hedelmälihan, kuoren ja siementen sisältämät luonnonöljyt lievittävät atooppista ihottumaa.

Tyrniöljyllä on todettu olevan positiivisia vaikutuksia vatsahaavan hoidon tukemisessa. Koska tyrni auttaa kudoksia palautumaan nopeammin, se sopii hyvin vatsan erilaisiin ärsytystiloihin. Samoin tyrni tukee normaalia ruuansulatusta orgaanisten happojensa ansiosta. Tyrnimarjoilla on myös limakalvoja supistava ja antiseptinen vaikutus, mistä syystä niillä on hoidettu mm. löysää vatsaa.

Tyrnin flavonit (kvertsetiini, kamferooli) tukevat sydämen supistustehoa ja pumppausta, vähentävät verisuonten vastusta ja ylläpitävät suonten joustavuutta. Siten tyrnillä voi olla positiivisia vaikutuksia normaaliin verenpaineeseen. Tyrnillä on havaittu olevan myös veriplasman kolesterolimäärää alentava vaikutus. Bioflavonit yhdessä C-vitamiinin kanssa vahvistavat hiussuonten seiniä. Tyrnin monet hyvinvointivaikutukset johtuvat oleiini-, linoleeni- ja linolihappoja sisältävästä öljystä, jossa on myös rasvaliukoisia A ja E-vitamiinia ja fosfolipidejä, sekä kasvin steriineistä ja vesiliukoisista B1-, B2, B6- ja C-vitamiineista. Tyrniöljyn uskotaan edistävän myös rasva- ja valkuaisaineenvaihduntaa.

Tyrnillä on immuunijärjestelmää tukeva vaikutus erityisesti suuren ß-karoteeni- ja C-vitamiinipitoisuuden ansiosta. Siksi tyrnituotteet ovat hyviä elimistön oman vastuskyvyn tukemiseen erilaisia virustauteja ja kausiluontoisten tautien ennaltaehkäisyyn. Tyrniä voi nauttia runsasvitamiinisena ja -mineraalisena yleisvahvistavana tuotteena myös väsymykseen ja yleiseen uupumukseen.

Tyrnin öljyt ylläpitävät maksasolujen toimintaa, mikä on tärkeää mm. allergioiden hoidossa.

Tyrni sisältää naishormonien tapaan vaikuttavia fytoestrogeenejä ja fytogonadotripiineja. Fytoestrogeenit vaikuttavat elimistössä anabolisesti eli tukevat normaalia valkuaisaineiden synteesiä ja kasvua. Eläimillä fytoestrogeenien tiedetään vähentävän veren kolesterolia ja lisäävät kaliumin, magnesiumin ja fosforin määrää. Ne tehostavat myös punasolujen aineenvaihduntaa, parantavat aineiden imeytymistä ruoansulatuskanavan limakalvon läpi ja muuttavat solukalvon läpäisevyyttä vaikuttaen erittäin paljon solun aineenvaihduntaan.


Vanhemmat artikkelit Uudemmat artikkelit