Terveyttä ja hyvää oloa superfoodeista

Mihin superfoodien hyödyt elimistölle todellisuudessa perustuvat?

Goji-marjoja, kookosöljyä, pakurikääpää, raakasuklaata, chia-siemeniä. Superfood-trendi on rantautunut Suomeen toden teolla. Nykyinen, pääosin korkeasti prosessoidusta ruuasta koostuva ruokavalio on vielä melko nuori, mutta sen on todettu aiheuttavan ihmisille lukuisia vaivoja ja jopa suoranaisia sairauksia. Tietämys funktionaalisesta ravinnosta on viime vuosina kasvanut ja oikeanlaisella ravinnolla on alettu jopa hoitamaan näitä syömällä saatuja ongelmia. Tähän yhteyteen ravinnetiheät ruoka-aineet eli superfoodit ovat vähintäänkin paikallaan.

Superfood-trendi alkoi noin viisi vuotta sitten, kun ravinnerikkaat elintarvikkeet rantautuivat Suomeen rytinällä. Trendi seurasi luomu- ja lähiruokainnostusta, ja levisi etenkin nuorten kuluttajien keskuudessa. Nyt tuotteiden jakelu on saatu lähemmäs tavallista kansaa ja yhä useampi pistelee poskeensa ainakin jonkinlaista superfoodia.

"Erilaiset superfoodit, kotimaiset tai ulkomaiset, ovat erittäin ravinnetiheitä ja käsittelemättömiä ruoka-aineita. Ravintoaineet ovat luonnollisessa muodossa, jolloin keho pystyy käyttämään niitä tehokkaammin ja ilman sivuvaikutuksia - päinvastoin kuin pitkälle prosessoiduissa teollisissa elintarvikkeissa", toteaa superfoodeja maahantuovan Greenroomin Pekka Lehtinen.

Luonnollisesta ravinnosta saatavat ravinteet imeytyvät tehokkaammin

Superfoodien terveellisyys perustuukin niiden käsittelemättömyyteen ja ravinteiden imeytymiseen. Keho ei esimerkiksi pysty käyttämään synteettisesti valmistettua C-vitamiinia, mutta vaikkapa Acerola-kirsikoista uutettu tai jauhetuista ruusunmarjoista saatu C-vitamiini imeytyy kehoon täydellisesti ja nopeasti.


Omaa ruokavaliota pohtiessa on hyvä istua hetkeksi alas ja miettiä, miten oma keho voi. Jos kaikki on täysin kunnossa, ei ruokavalioon kannata tehdä muutoksia.

"Näin on kuitenkin melko harvoin. Usein meillä on tiloja, jotka tulkitsemme normaaleiksi vaikka näin ei ole. Esimerkiksi raskaan aterian jälkeinen väsymys on yksi näistä - ravinnostahan tulisi saada energiaa eikä päinvastoin", Lehtinen huomauttaa. "Ruuansulatus on yksi kehon eniten energiaa vievistä toiminnoista ja siksi kannattaakin miettiä, millä kehoamme ravitsemme. Moni ihminen saa huomattavasti lisää energiaa jättämällä ruokavaliostaan pois prosessoidun maidon, valkoisen sokerin ja puhdistetut valkoiset viljat. Nämä ainekset ylläpitävät tulehdustiloja elimistössämme, ja suoliston parantuessa myös oma olo paranee."

Funktionaalisella ravinnolla voidaan parantaa kehossa hyvin monia asioita, sillä synteettisten lääkkeidenkin alkuperä usein rohdoskasveissa. Pitkälle prosessoiduissa ruoka-aineissa tai valmisteissa on usein melko huonosti ravinteita, tyhjää energiaa sen sijaa sitäkin enemmän.

"Hyvä tapa olisi opetella lukemaan tuoteselosteita. Mikäli ainesosaluettelossa on jokin aine, minkä merkitystä ei ymmärrä, tai jonka nimeä ei osaa lausua, voi pohtia sen tarpeellisuutta", Lehtinen huomauttaa.

Mistään ei ole pakko luopua, mutta sen voi korvata paremmalla 

Omaa ruokavaliotaan pohtivaa voi lohduttaa sillä, että mistään ei tarvitse kokonaan luopua, vaan kaiken voi vaihtaa aina parempaan. Vehnäleivän voi vaihtaa rukiiseen, valkoisen sokerin palmusokeriin, tavanomaisen luomuun ja niin edelleen.

"Pikkuhiljaa keho kiittää antamalla lisäenergiaa ja parempaa oloa. Tämän jälkeen harva enää haluaa palata vanhaan", Lehtinen kannustaa.

Superfoodeja saa Suomestakin

Suurin osa ns. superfoodeista tuodaan melko kaukaa, sillä pohjoisilla leveysasteilla ei esimerkiksi kookokset kasva. Monissa kauempaa tuoduissa raaka-aineissa ravinteiden määrä voi olla monikymmenkertainen kotimaiseen verrattuna, joten siinä syy tuontitavaroihin. On kuitenkin syytä muistaa, että Suomestakin saa valtavasti hienoja superfoodeja, kuten mustikkaa, tyrniä, pakurikääpää ja männyn siitepölyä.


"Lähellä tuotettu on aina parasta, mutta hyvillä tuontiartikkeleilla täydennettynä ruokavaliosta saa entistäkin paremman ja monipuolisemman.

Terveellinen vaihtoehto tallille tai kisoihin

Tallilla ja muissa hevostouhuissa puuhastellessa tulee usein nälkä, joten on hyvä pitää mukanaan jonkinlaista energiaa, ettei verensokeri pääse laskemaan liian alhaiselle tasolle.

Helppo mukana pidettävä tuote on ns. trail mix, eli pussillinen kuivia hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, kookosta ja raakakaakaota. Nämä antavat hyvin energiaa ja ovat maistuva ja hyvin säilyvä välipala. Reipas kourallinen vastaa hyvin kahvikupillisesta saatavaa lisävirtaa, mutta trail mix ei koukuta kofeiiniin tai muuhun riippuvuutta aiheuttavaan substanssiin.

Muita hyviä tuotteita on lukuisia. Kovaa treenaava hyötyy esimerkiksi kaakaon magnesiumista, kestävyyttä hakeva saa apua kookosveden nesteyttävistä ominaisuuksista painoa pudottava siniviherlevän AFAsta. Chian siemenet ja kookosöljy sopivat kaikille kotimaisia vaihtoehtoja unohtamatta.

"Lääketieteen isäksi mainittu Hippokrates sanoi jo antiikin Kreikassa: let your food be your medicine and medicine be your food. Tätä ei tarvitse enempää täydentää."

Asiantuntija: Greenroom Oy, Pekka Lehtinen, www.greenroom.fi


Vanhemmat artikkelit Uudemmat artikkelit